Monografija

30 godina Beogradske otvorene škole

2004-2006.

 

2004.

  • Centar za izgradnju kapaciteta BOŠ-a je osmislio prvi program za pisanje predloga za javne politike (policy papers), sertifikovao prvih 8 trenera i započeo sa sprovođenjem prvih treninga u oblasti unapređenja javnih politika

Centar za izgradnju kapaciteta Beogradske otvorene škole kreira i sprovodi programe kojima se poboljšavaju kompetencije pojedinaca i unapređuje delovanje institucija, čime doprinosi demokratskom razvoju društva. Koreni Centra za izgradnju kapaciteta sežu u 1996. godinu, kada započinju aktivnosti u okviru Odeljenja za građansko obrazovanje: nastaju programi koji onima koji žele da menjaju društvo u kojem žive, u to vreme aktivistima studentskih i drugih nevladinih organizacija, članovima demokratski orijentisanih političkih stranaka, nude dodatna znanja i veštine potrebne za uspešno učešće u društvenom životu. Ovaj deo Beogradske otvorene škole koji jasno izlazi iz akademskog okvira, u narednim godinama pomno prati potrebe svojih ciljnih grupa za podrškom, veštinama i znanjima i svojim projektima na njih odgovara. 

Ciljevi Centra su jasno određeni autentičnim potrebama korisnika, kao i opštim politički i društveni razvojem u Srbiji u poslenje dve decenije, oni su: - unapređenje rada, povećanje efikasnosti i kapaciteta institucija demokratskog društva; - unapređenje kompetencija zaposlenih u upravi; - unapređenje kapaciteta poslovnog sektora za doprinos društvenom razvoju; - podrška modernizaciji i strukturnim reformama javnih institucija; - povećanje transparentnosti i uključivanje građana u procese donošenja odluka; - osnaživanje organizacija građanskog društva i podsticanje građanskog aktivizma; - unapređenje položaja manjina i marginalizovanih grupa.

Sertifikovani treneri BOŠ-a od 2004. godine kreiraju i izvode obuku za pisanje predloga za praktičnu politiku. Obuke za pisanje predloga za praktičnu politiku namenjene su zaposlenima u javnoj upravi i drugim zainteresovanim društvenim akterima. Polaznicima se prenose znanja i veština pisanja i korišćenja predloga za praktičnu politiku. Na taj način se doprinosi razvoju otvorenog, demokratskog društva i razvoju inkluzivnog i transparentnog procesa kreiranja praktičnih politika i donošenja odluka. Pored visokoocenjenih treninga, BOŠ izvodi i mentorske programe, kreirane u skladu sa potrebama korisnika, pruža konsultantske usluge i ekspertsku podršku u procesu razvoja praktičnih politika. Do sada preko 800 polaznika (zaposlenih u upravi i drugim javnim institucijama, aktivista organizacija građanskog društva, članova i zvaničnika političkih stranaka i stručnjaka iz drugih oblasti) pohađalo je više od 40 treninga za pisanje predloga za praktičnu politiku.

  • Centar za istraživanje religije BOŠ-a je pokrenuo internet portal "Vera, znanje, mir" kao inovativni obrazovni instrument za unapređenje znanja, podizanje svesti i promovisanja religijske tolerancije na prostoru bivše Jugoslavije

CIRel-Centar za istraživanje religije Beogradske otvorene škole, od svog osnivanja prepoznaje uticaj interneta u savremenom društvu i presudan značaj internet komunikacije u globalnim tokovima, samim tim i na religiju kao neodvojivi aspekat savremenog društva. Tako je Centar za istraživanja religije 2004. godine započeo regionalni projekat „Internet u funkciji verskog obrazovanja i pomirenja u bivšoj Jugoslaviji“, koji je rezultovao stvaranjem regionalne veb platforme „Vera Znanje Mir“, koja sadrži adresar mirovnih nevladinih međunarodnih organizacija, zakona i institucija, kao i osnovna dokumenta o međunarodnim instrumentima za zaštitu ljudskih prava i standarda koji se odnose na veroispovest i verska uverenja, potom veliku bazu tekstova, analiza i predloga praktičnih politika u oblasti religije, ljudskih prava i evropskih integracija i redovno ažurira vesti iz sveta religije.

Pored toga, prepoznavši međureligijski dijalog kao nedovoljno iskorišćen metod u procesu pomirenja i prevazilaženja prošlosti u postkonfliktnim društvima Zapadnog Balkana CIRel je organizovao, počev od 2004. godine, ukupno šest onlajn programa „Škola tolerancije“, namenjen upoznavanju polaznika bivše Jugoslavije sa religijama i verskim zajednicama u svojim sredinama i mogućnostima poboljšanja njihovih odnosa.

 

  • Centar za evropske integracije BOŠ-a je obučio prvih 100 ljudi u javnoj upravi koji su se bavili evropskim integracijama

Realizaciju Programa obuke državne uprave u oblasti evropskih integracija modulom: 'Procedure i pravo EU' započeli smo 17. marta 2005. godine u Privrednoj komori Srbije. Ciklus predavanja, radionica i simulacija u okviru projekta trajao je sve do sredine jula 2005. godine, u kome je obuku prošlo oko 100 zaposlenih u javnoj upravi.

2005.

  • Sproveli smo prvo istraživanje o stavovima korisnika interneta na teritoriji Jugoistočne Evrope

Publikacija „Perspektive umrežavanja – internet u 8 gradova Jugoistočne Evrope“ predstavlja treće po redu istraživanje Beogradske otvorene škole o korisnicima interneta. U okviru publikacije možete videti rezultate komparativne studije u kojem je učestvovalo gotovo 1600 ispitanika iz Sarajeva, Zagreba Ljubljane, Podgorice, Skoplja, Beograda, Sofije i Bukurešta. Cilj istraživanja je bio da se stekne uvid u sličnosti i razlike među korisnicima interneta na ovom području, u pogledu: načina na koji koriste internet, stavova koje imaju prema njemu i političkih orijentacija koje ih odlikuju. Zbog heterogenih opsega studije, publikacija se sastoji iz 3 rada, koji obrađuju različite teme.

 

 

 

  • Osmislili smo i započeli sa prvim obukama u oblasti institucionalne strukture, pravnog okvira, delovanja EU, harmonizacije pravnih tekovina EU sa pravnim poretkom SCG, i opšteg uvoda u sektorske politike. 
  • Izradili smo prvi model karijernog vođenja i savetovanja u sistemu srednjeg i stručnog obrazovanja u Srbiji. 

Centar za vođenje karijere i savetovanje Beogradske otvorene škole (CGCC) osnovan je 2004. godine na inicijativu prof. dr Refika Šećibovića, kao prvi centar u okviru tadašnjeg nevladinog ali i vladinog, odnosno državnog sektora, koji u središte svojih aktivnosti stavlja uvođenje sistema karijernog vođenja i savetovanja u Srbiji i praktikovanje aktivnosti u oblasti karijernog vođenja i savetovanja. Te 2004. godine nije postojao nijedan karijerni centar u srednjoj školi, na univerzitetu niti u kancelariji za mlade, dok je u Nacionalnoj službi za zapošljavanje, i nekim školama, u skladu sa višedecenijskom tradicijom pružana usluga profesionalne orijentacije. Sam izraz „karijerno vođenje i savetovanje“ u srpski jezik uvode upravo zaposleni CGCC-a i eksperti saradnici, kako bi preveli koncept i praksu koja je decenijama unazad zastupljena u Evropi i svetu pod nazivima kao što su „career guidance and counselling“ ili „lifelong guidance“. 

Beogradska otvorena škola je od samog početka prepoznala da je za uvođenje i razvoj karijernog vođenja i savetovanja u Srbiji neophodno podizanje kapaciteta ljudi koji bi bili nosioci ove inovacije. U skladu sa tim su i prve aktivnosti CGCC-a bile obuka zaposlenih i saradnika od strane viđenijih eksperata iz inostranstva, kao i povezivanje sa inostranim karijernim centrima pri univerzitetima, nevladinim organizacijama, službama za zapošljavanje, itd.

2006.

  • Počeli smo sa implementacijom modela karijernog vođenja i savetovanja u sistemu srednjeg i stručnog obrazovanja u Srbiji

Kroz implementaciju prethodno kreiranog modela, osnažili smo 10 srednjih stručnih škola iz Srbije i 4 Regionalna centra za kontinuirano obrazovanje odraslih, za karijerno vođenje i savetovanje učenika i nastavnika. Takođe, tokom programa implementacije kreirali smo i baze sa podacima 138 učenika završne godine prehrambenih i poljoprivrednih srednjih stručnih škola i 75 poslodavaca zainteresovanih da se aktivno uključe u vođenje karijere i savetovanje.

                 

  • Potpisan je sporazum sa Evropskom fondacijom za osposobljavanje (ETF) za pružanje višegodišnje ekspertske podrške za pomoć u razvoju ljudskih resursa znanja i veština zemljama u procesu priključivanja EU

ETF je agencija Evropske unije koja pomaže zemljama u procesu priključenja EU da razviju ljudske resurse, znanja i veštine. BOŠ je izvodio istraživanja u Srbiji, kreirao preporuke za reforme sistema i radio na izgradnji kapaciteta za uspešno uključivanje Srbije u evropske tokove u oblastima stručnog obrazovanja, rada i zapošljavanja. U tom periodu, uspešno su realizovani sledeći zajednički projekti:

  1. Tranzicija od obrazovanja do rada, u kome je BOŠ pripremio i preveo izveštaj koji sadrži analize prelaska iz obrazovnog procesa u oblast rada i zapošljavanja u Srbiji.
  2. Pružanje ekspertize na polju statistike;
  3. Širenje informacija o politikama Evropske unije u oblasti srednjeg stručnog obrazovanja i dobroj praksi Zapadnog Balkana i zemalja kandidata, u kojem je BOŠ, pored ostalog:
    1. izveo trening za članove Kopenhagenskog komiteta i promotere kopenhagenskog procesa u Srbiji (tri jednodnevna treninga) i
    2. pripremio studiju “Komparativna analiza iskustava EU na polju kvalifikacija (institucije, procedure, legislativa)“
  4. Ključne kompetencije za celoživotno učenje u Srbiji, koji je bio fokusiran kompetencije “naučiti kako se uči” i “preduzetništvo”;
  5. Izgradnja kapaciteta Sektora za zapošljavanje Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja (za pripremu projekata i IPA fondovi EU);
  6. Izveštaj o ulozi i kapacitetima socijalnih partnera u stvaranju efikasnije strategije u obrazovanju/ osposobljavanju i zapošljavanju u Srbiji;
  7. Uloga socijalnih partnera u sektorskom dijalogu i obrazovanju i osposobljavanju (peer learning aktivnosti u Srbiji, u okviru regionlanog projekta).
  • Pokrenuli smo obrazovni program "Škola tolerancije", namenjen upoznavanju polaznika iz država bivše Jugoslavije sa religijama i verskim zajednicama u svojim sredinama i mogućnostima uticaja na poboljšanje njihovih odnosa

Programi su namenjeni upoznavanju polaznika iz država bivše Jugoslavije sa religijama i verskim zajednicama u svojim sredinama i mogućnostima uticaja na poboljšanje njihovih odnosa. Škole se organizuju uz upotrebu posebne metodologije učenja na daljinu, na posebno kreiranoj internet-platformi unutar koje se obavlja nastava u obliku forumskih i čet debata i blogova.